2/3 Čechů nerozumí úvěrům a jejich podmínkám

Celková úroveň orientace lidí v úvěrové problematice je stále spíše tristní. 64 % Čechů přiznává, že se v úvěrech a jejich podmínkách ztrácí. Přestože porovnání letošních dat s výsledky stejného průzkumu z roku 2014 ukazuje určité zlepšení, je to stále obrovské číslo.

Méně jisté jsou si v oblasti úvěrů ženy, nevyzná se v nich více než 70 % oslovených Češek. Z hlediska věku dopadli nejhůře lidé kolem padesátky, kteří se také nejčastěji obracejí na finanční poradce s žádostí o pomoc. Není žádným překvapením, že úvěrům a jejich podmínkám rozumí nejlépe vysokoškolsky vzdělaní lidé. V problematice se podle průzkumu orientuje 66 % z nich, zatímco u lidí se základním vzděláním přesahuje toto číslo jen těsně hranici 20 %.

Češi nerozumí smlouvám

Víte, kolik zaplatíte?
Srovnání s rokem 2014 však ukázalo i některá pozitiva. Celkový počet lidí, kteří se orientují v úvěrech a jejich podmínkách, se zvýšil ze 33 % na 36 %. Zároveň i více lidí než v minulosti si umí zkontrolovat, kolik za úvěr skutečně zaplatí. Letos se tak nechalo slyšet 84 % Čechů, kteří si již někdy vzali půjčku či úvěr, zatímco předloni to bylo 76 % dotázaných.

Důležitější však je, že ještě výrazněji narostl počet lidí, kteří si v praxi takovou kontrolu opravdu dělají. V roce 2014 si osobně kontrolovalo částku, kterou zaplatí za úvěr, jen něco málo přes polovinu respondentů, letos už téměř 70 % z nich.

Chybí čas i vůle
Několik dílčích výsledků průzkumu odhalilo další problém, kterým je značná pasivita části spotřebitelů. Třetina lidí např. studuje obchodní podmínky před podpisem úvěrové smlouvy maximálně 5 minut. Nezanedbatelná část respondentů také přiznává, že ačkoli úvěrům a jejich podmínkám nerozumí, nesnaží se o dané problematice s nikým poradit, ani to řešit jiným způsobem. A v neposlední řadě
15 % lidí, kteří si již někdy vzali půjčku či úvěr, tvrdí, že si sice umí spočítat, kolik za úvěr skutečně zaplatí, v praxi to ale nedělají.

„Obzvlášť v těchto případech by měli lidé věnovat zvýšenou pozornost výběru vhodného poskytovatele a preferovat ověřené instituce tj. banky a značkové nebankovní společnosti, které nabízejí transparentní podmínky a také odpovídající zákaznický servis pro vyřešení případných nejasností,“ říká Cyril Křůpala, obchodní a marketingový ředitel společnosti Cofidis.

VÍCE O PARTNERSKÉ KONSOLIDACI

Klientská zóna
810 700 810
810 700 810

Pro správné fungování stránek je třeba mít zapnutý JavaScript.