Češi podceňují skryté poplatky u úvěrů

Transparentní podmínky jsou při výběru poskytovatele úvěru klíčovým parametrem jen pro 3 % Čechů. Více lidí se tak rozhoduje např. i podle reklamy. Tuto překvapivou bilanci ukázal aktuální průzkum společnosti Cofidis. Vůbec nejdůležitějším aspektem je podle něj předchozí osobní zkušenost s danou finanční institucí.

V teorii ideál

Aktuální data přitom ukazují, že si Češi význam transparentnosti alespoň v teoretické rovině uvědomují. V průzkumu mezi 500 respondenty se 52 % z nich shodlo, že ideální půjčka by měla být v první řadě právě transparentní. Podle 42 % by měla být především levná, ostatní pak řadí na první místo rychlost získání peněz. Představa o ideální půjčce ale nevystihuje realitu chování spotřebitele.  

Fotka uživatele Cofidis CZ.

Transparentnost při rozhodování propadá

Skutečnosti se nejvíce přiblížíme, pokud se respondentů zeptáme, jaká kritéria pro ně jsou nejdůležitější při výběru poskytovatele úvěru. V této situaci by se na základě transparentnosti podmínek rozhodli jen 3 lidé ze 100. Toto kritérium tak dopadlo vůbec nejhůře ze všech 8 sledovaných. „Nedostatečná průhlednost a skryté poplatky přitom mohou úvěr výrazně prodražit, a zásadně tak zkomplikovat jeho splacení,“ varuje Cyril Křůpala, marketingový a obchodní ředitel Cofidisu.  

Věrnost hraje prim

Klíčovou roli při výběru poskytovatele úvěru hraje dobrá předchozí zkušenost, rozhodujícím faktorem je pro téměř 40 % Čechů.  Vazby z minulosti jsou důležité i pro další pětinu dotázaných, kteří si nejraději půjčí peníze u společnosti, od níž už mají jiné produkty. „Zde je ovšem nutné rozlišovat mezi tím, co je výhodné a tím, co je jen pohodlné,“ varuje Křůpala. Část společnosti si to pravděpodobně začala uvědomovat, jelikož tento argument za poslední dva roky nejvíce oslabuje. Češi jsou tak více přístupní změnám a např. 53 % již zvažuje při volbě poskytovatele úvěru také značkové nebankovní společnosti.  

Reklama přebíjí i kvalitu

Další kritéria už jsou zastoupena výrazně méně. Pouze necelá desetina Čechů by se při výběru finanční instituce spolehla na doporučení svých známých či přátel. Jen 8 % by se rozhodlo pro tu společnost, která nabízí nejvýhodnější podmínky. Překvapující je fakt, že stejný počet lidí by si vybral poskytovatele jen na základě reklamy na jeho produkty.  

Rychlost jako bonus

Poskytovatele, který umí nejrychleji schválit úvěr a dodat peníze, by si zvolila jen 4 % lidí. Rychlost úvěru tak propadla v praxi i v teoretické rovině. Hypotetická ideální půjčka by totiž měla být zejména rychlá pouze podle 7 % dotázaných. „Rychlost celého schvalovacího procesu je důležitá, posouzení úvěru a ověření všech potřebných údajů je nicméně zásadní a zabere nějaký čas, je-li prováděno důkladně a zodpovědně. Rychlost by tedy měla být při výběru poskytovatele úvěru spíše užitečným benefitem, nikoli hlavním sledovaným kritériem,“ uzavírá Cyril Křůpala z Cofidisu.   

VÍCE O PARTNERSKÉ PŮJČCE

Klientská zóna
810 700 810
810 700 810

Pro správné fungování stránek je třeba mít zapnutý JavaScript.