Slevy jako národní sport. 9 z 10 Čechů se o nákupu rozhoduje podle akcí a slev

Zlevněné zboží nebo speciální akce patří v životě Čechů k důležitým faktorům nákupního rozhodování. Podle průzkumu společnosti Cofidis mezi 525 respondenty sleduje akce a slevy 9 z 10 Čechů. Nejvíce lidí pravidelně sleduje výhodné nabídky u potravin, následuje oblečení, drogerie a kosmetika. Více než dvě třetiny lidí by se zajímaly o slevy a akce i při výběru finančních produktů, jako jsou hypotéky nebo spotřebitelské úvěry.  

Češi si libují ve slevách

Akce a slevy mají v České republice na rozhodování o nákupu velký vliv. Podle dat ze serveru Kupi.cz je Česko se 163 letáky týdně na třetím místě ve střední Evropě v počtu vydávaných akčních letáků a jen na tomto serveru proběhlo v roce 2020 zhruba 250 tisíc slevových akcí. V současné době sleduje výhodné nabídky 91 % Čechů, nejčastěji slevy sledují lidé se základním vzděláním, těch je dokonce 98 %.  

Levně se najíst a obléct

Nejčastěji lidé sledují akce a slevy u potravin, příležitost k výhodnému nákupu zde vidí 80 % dotazovaných. Následuje oblečení, kde speciální akce sleduje polovina respondentů. Velký rozdíl je zde mezi muži a ženami. Zatímco akce a slevy u oblečení mají v hledáčku dvě třetiny žen, u mužů se jedná pouze o 39 %. Výrazně odlišný je zde výsledek také u mladých lidí do 26 let. Speciální akce a slevy oblečení sledují tři čtvrtiny dotazovaných.  

Obdobné výsledky platí i u drogerie a kosmetiky, a to včetně preferencí mužů a žen. Na čtvrtém místě se umístila elektrozařízení, kde akce sleduje třetina dotazovaných, zde je naopak patrný vyšší zájem ze strany mužů. O speciální nabídky se zde zajímá 37 % mužů a 29 % žen.  

Češi naopak pravidelně příliš nesledují akce a slevy u nemovitostí (6 %), spotřebitelských úvěrů (5 %) nebo u hypoték (4 %) a dalších finančních produktů (3 %). Přičemž ve všech těchto oblastech jsou aktivnější, co se týká sledování výhodných nabídek, muži.   

„Speciálním nabídkám zboží a služeb, které lidé každodenně nevyužívají, nevěnují logicky až tolik pozornosti a začali by se o ně zajímat až v případě potřeby. Například, pokud by lidé uvažovali o finančním produktu, po výhodné nabídce či speciální akci by se dle průzkumu poohlíželo 68 % dotazovaných," říká Milan Bouda, marketingový ředitel společnosti Cofidis, a dodává: "U ověřených akcí tak mohou lidé výběrem vhodného produktu ušetřit i tisíce korun měsíčně.“   

Není sleva jako sleva

Z průzkumu však také vyplývá, že ačkoliv Češi v drtivé většině speciální nabídky a akce sledují, ne každý si dá práci s ověřením jejich výhodnosti. Tím, zda je avizovaná akce skutečně výhodná, si jsou jisté necelé dvě třetiny dotazovaných. Ostatní dají na slevové letáky nebo na inzerované výhodné nabídky bez jakéhokoliv dalšího ověřování.    

„To často nahrává nekalému chování ze strany obchodníků. Například nedávný Black Friday opět odhalil triky e-shopů, které často lžou o výši slevy. Podle Hlídače shopů jsou v některých e-shopech vůči původním cenám průměrně uváděné slevy klidně i dvakrát vyšší než reálné,“ uvádí Milan Bouda z Cofidisu a dodává: „Je ale pravděpodobné, že vzhledem k medializaci právě takových případů a současně i v souvislosti se stále rostoucími cenami začnou být lidé i v tomto ohledu obezřetnější.“  

Pro správné fungování stránek je třeba mít zapnutý JavaScript.