Ačkoliv vlastnictví automobilu je nedílnou součástí většiny českých domácností, zcela nový vůz si pořídilo pouze něco málo přes pětinu lidí. Ostatní majitelé si svůj automobil pořídili z druhé ruky. 60% majitelů ojetin totiž považuje investici do nového auta za příliš vysokou a další třetina vyloženě za vyhozené peníze. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 525 respondenty. Nejčastěji si lidé pořizují ojetý vůz v autobazaru, kde je největší zájem o auta ve stáří mezi 5 – 10 lety.
Automobilový trh prochází v současné době radikální proměnou. Registrace nových vozů zaznamenaly podle Svazu dovozců automobilů v 1. čtvrtletí 2022 meziroční pokles o 4%. Oproti roku 2019, tedy období před pandemií, se pak jedná o 20% pokles. Nedostatek nových vozů kvůli loňské nedostupnosti čipů, vynuceným odstávkám či problémům s dodavateli zapříčinil ještě větší poptávku po ojetých vozech. Zájem o ně je v současné době enormní a v 1. čtvrtletí dosahují registrace vozů z druhé ruky meziroční nárůst téměř 30%, který do značné míry pokrývá dovoz ojetin ze zahraničí.
Cena ojetin stoupá
I když v současné době v důsledku nedostatku aut prudce stoupá cena ojetin, stále ještě se jedná o levnější variantu, než jakou představuje nákup nového vozu. A právě možnost levnějšího nákupu je pro 6 z 10 majitelů ojetin hlavní předností koupě z druhé ruky. Pro třetinu pak je koupě nového auta vysloveně vyhozenými penězi.
„Zvýšená poptávka po ojetinách a současně jejich nedostatek na trhu však způsobí růst cen ještě minimálně po celý rok 2022. K dispozici navíc bude méně kvalitních a novějších vozů, naopak přibydou starší auta z dovozu. Proto se snaží zájemci o koupi vozu neotálet, poptávka po ojetinách je v současné době obrovská,“ říká Martin Kapicz, ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis.
Lepší vůz i více možností financování
Cena ale není jediným důvodem, proč se lidé rozhodli pořídit svůj vůz z druhé ruky. Desetině lidí tento nákup umožnil získat kvalitnější vůz, než který by za stejnou částku pořídili v autosalonu. Dalším uvedeným důvodem je například výkup jejich starého vozu v autobazaru, možnost získat typ vozu, který se již nevyrábí, doporučení známých nebo více způsobů financování.
„S růstem ceny ojetin využívá čím dál tím víc lidí při jejich pořízení leasing či úvěr. Meziročně tak registrujeme růst zájmu o úvěry na auta ve výši 20%,“ doplňuje Kapicz.
Vozový park stárne. A stárnout bude
Zájem o starší vozy potvrzují také další výsledky průzkumu. Vůz starší než 5 let si v autobazaru pořídila více než polovina respondentů. Automobil ve stáří 3 – 5 let v autobazaru koupila necelá pětina lidí. Auto mezi 1 až 3 lety stáří si zde dle průzkumu pořídilo 13% lidí a ojetý vůz starý maximálně rok si v autobazaru zakoupilo 7% dotázaných.
„Lze předpokládat, že díky aktuální situaci vozový park v České republice, který je již nyní podle údajů SDA pátý nejstarší v EU, ještě zestárne. Tomu se přizpůsobuje také nabídka finančních produktů. V současné době již například neexistuje horní hranice věku ojetiny pro financování vozu,“ dodává závěrem Martin Kapicz z Cofidisu.